De leiderschapsstijl die je als manager aan de dag legt wordt rechtstreeks beïnvloed door jouw motivatie.
David Mclelland, psycholoog aan Harvard heeft zich een groot deel van zijn leven bezig gehouden met de studie van motivatie en de manier waarop motivatie het gedrag van managers beïnvloedt. Hij stelde vast dat er drie drijfveren zijn die het gedrag beïnvloeden.
De eerste is de prestatiedrang. Managers die hierdoor gedreven worden willen steeds opnieuw uitdagingen hebben. Dit biedt hen de gelegenheid iets nieuws te realiseren. Op zich niks mis mee, toch?
De tweede is het streven naar saamhorigheid. Deze managers voelen zich aangetrokken tot groepsactiviteiten, omdat die hen de gelegenheid bieden nieuwe relaties te ontdekken en te leggen.
De derde drijfveer is de zucht naar macht, persoonlijke macht of gesocialiseerde macht.
Bij persoonlijke macht gaat het om status en imago. Er is een sterke drang om belangrijk gevonden te worden. Uiterlijke statussymbolen (auto, mobieltje, kleding, laptop etc.) en deelname aan prestigieuze activiteiten geven deze status.
Bij gesocialiseerde macht gaat het om anderen competenter en beter te maken. Soms beter dan ze zelf zijn. Daarin vindt deze manager zijn voldoening.
Studie heeft uitgewezen dat charismatische leiders voornamelijk worden gedreven door gesocialiseerde macht.
Volgens Mclelland zijn de drie verschillende drijfveren tot op zekere hoogte bij iedereen aanwezig.
De gecombineerde motivaties van een managementteam bepalen - vaak onbewust - het leiderschapsgedrag in de onderneming.
In hoeverre helpen deze benaderingen en inzichten om gewenst leiderschapsgedrag in de organisatie gestalte te geven?
Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op "reacties".
Laatste reacties